Historia gorzowskich tramwajów pisze nowy rozdział: Uruchomienie nowej linii nr 4

Historia gorzowskich tramwajów pisze nowy rozdział: Uruchomienie nowej linii nr 4

2 stycznia, wtorek zapowiada się na wyjątkowy dzień dla komunikacji miejskiej w Gorzowie. Właśnie wtedy ruszy nowa linia tramwajowa, która połączy krańcowy przystanek przy rondzie Gdyńskim z ulicą Dworcową. Pierwszym miejscem dojazdu tramwaju będzie okolica dworca, do której dotrze o godzinie 6.23.

Tego dnia, po raz pierwszy od 125 lat funkcjonowania gorzowskich tramwajów, pojawi się możliwość skorzystania z połączenia tramwajowego od przystanku „Fieldorfa-Nila” do stacji „Dworzec Główny”, zlokalizowanej na ulicy Dworcowej. Kluczowym wydarzeniem będzie uruchomienie linii nr 4, która powraca do rozkładów jazdy po dwunastoletnim okresie nieobecności.

To historyczne wydarzenie ma swoje źródło w tym roku, kiedy to powstały oba końcowe przystanki nowej linii: „Fieldorfa-Nila” obsługujący pasażerów od 22 lipca 2023 oraz „Dworzec Główny” – efekt niedawnej przebudowy ul. Dworcowej. Ta sytuacja jest bezprecedensowa w historii gorzowskiej komunikacji, nigdy wcześniej nie było możliwe wsiadanie do tramwaju na „Fieldorfa-Nila” i wysiadanie na ulicy Dworcowej.

Nowa linia nr 4 będzie kursować przez pół dnia. Pierwszy tramwaj opuści krańce gorzowskiego Manhattanu o 6.03, a okolice dworca osiągnie o 6.23. Pierwszy tramwaj w kierunku odwrotnym rozpocznie kurs o 6.35. Ostatnie tramwaje z/do Dworca Głównego będą wyjeżdżać odpowiednio o 17.11 oraz 17.35. Tramwaje linii nr 4 będą średnio kursować co godzinę.

Warto jednak przypomnieć, że uruchomienie linii nr 4 to początek większych zmian w tej części miasta. Miasto planuje bowiem do 2030 roku wybudować torowisko wzdłuż całej ulicy Jancarza. Tramwaje linii 1 i 2 zostaną przekierowane przez nowo powstałe centrum przesiadkowe przy Jancarza, zamiast obecnej trasy obok ZUS-u. Zakończony już ten rok pozwolił na skierowanie części nowego torowiska na Dworcową w stronę przyszłego węzła. Na realizację projektu, który obejmuje budowę torów i zakup dziesięciu tramwajów, miasto pozyskało fundusze w wysokości 180 milionów złotych z Unii Europejskiej.

2 stycznia wprowadzone zostaną także nowe przystanki na ulicy Warszawskiej. Przystanek koło Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych będzie obsługiwał tramwaje linii 1, 3 i 4, a przystanek po drugiej stronie ulicy – koło Szkoły Podstawowej nr 17 – przeznaczony będzie dla linii autobusowych 122, 511 i 512.