Rozpoczęcie społecznej dyskusji nad zmianą nazwy miasta: Proces konsultacji będzie trwać do 2 sierpnia
Właśnie ruszyły społeczne debaty dotyczące proponowanej zmiany nazwy miasta. Harmonogram przewiduje, że takie rozmowy będą prowadzone do 2 sierpnia. Przez ten okres, czeka na lokalną społeczność szereg spotkań oraz innych instrumentów, które umożliwią aktywne włączenie się w ten proces. Organizatorzy tychże konsultacji przedstawili wszelkie szczegóły podczas konferencji prasowej zorganizowanej w Urzędzie Miasta w ostatni poniedziałek.
Inicjatywa zmiany nazwy miasta z „Gorzów Wielkopolski” na po prostu „Gorzów” jest wynikiem wniosku złożonego przez komitet obywatelski. Ten dokument trafił do rąk Prezydenta Miasta 31 października ubiegłego roku.
Proces publicznych debat dotyczących kwestii tak istotnej jak zmiana nazwy miasta to wyjątkowe wydarzenie i gorąco zachęcamy do aktywnego udziału. Przygotowaliśmy mnóstwo narzędzi, które pomogą wyrazić swoje zdanie w tej sprawie. To mieszkańcy sami zainicjowali ten proces, tworząc Komitet Obywatelski i składając wniosek o przeprowadzenie konsultacji w jesieni ubiegłego roku. Decyzję o przeprowadzeniu tychże konsultacji podjął natomiast Prezydent Miasta w listopadzie ubiegłego roku, co dało początek dialogowi z mieszkańcami.
Głównym celem społecznych konsultacji oraz działań planowanych w ich ramach jest oczywiście zgromadzenie opinii i poznanie stanowiska mieszkańców na temat zmiany nazwy miasta oraz włączenie ich do dialogu i przedstawienie szerszego kontekstu omawianej kwestii.
Chcemy pokazać mieszkańcom szerszą perspektywę dotyczącą nazwy miasta. Chcielibyśmy przedstawić ten temat w kontekście historycznym, językoznawczym, socjologicznym i geograficznym. Stąd też nawiązaliśmy współpracę z zespołem ekspertów, którzy są odpowiedzialni za merytoryczne treści w tym zakresie. Zespół ten składa się z naukowców Akademii im. Jakuba z Paradyża: prof. Elżbieta Skorupska – Raczyńska, prof. Przemysław Słowiński, prof. Arkadiusz Wołoszyn oraz dr Łukasz Budzyński.
Są trzy główne formy przeprowadzenia konsultacji, które to obejmują zbieranie uwag i opinii na formularzach od 3 czerwca do 2 sierpnia, ankietę dostępną w dniach od 19 lipca do 2 sierpnia oraz spotkania informacyjne.
Terminy i miejsca spotkań to: 11 czerwca o godzinie 17:00 w Akademii im. Jakuba z Paradyża (aula im. prof. Stanisława Kirkora, ul. Chopina 52, budynek 5), 20 czerwca o godzinie 17:00 w Urzędzie Miasta (sala sesyjna, ul. Sikorskiego 4) i 25 czerwca o godzinie 17:00 w SP 20 (sala konferencyjna, ul. Szarych Szeregów 7, wejście od ul. Sucharskiego).