Instalacja fotoradarów na rondzie Santockim w Gorzowie: Kierowcy muszą się przygotować na surowe kary
Zaczęło się od pojawienia się ekipy montażowej w piątkowy poranek na drogach prowadzących do ronda Santockiego w Gorzowie. Specjaliści zaczęli przystosowywać niedawno postawione słupy do instalacji kamer, które będą monitorować kierowców łamiących przepisy i przejeżdżających przez czerwone światło. Czy jest to początek funkcjonowania fotoradarów na światłach?
W czerwcu 2020 roku informowaliśmy o planach wprowadzenia systemu REDS w Gorzowie w artykule zatytułowanym „Przejedziesz na czerwonym świetle. Zostaniesz złapany przez fotoradar”. Grupa ekspertów dokonała analizy 2200 potencjalnych lokalizacji na terenie całego kraju, biorąc pod uwagę takie czynniki jak liczba wypadków i kolizji, które miały miejsce w tych miejscach między 2016 a 2018 rokiem, oraz częstość przekroczeń prędkości i przejazdów na czerwonym świetle. W wyniku tej analizy wybrano 140 lokalizacji, wśród których znalazło się również rondo Santockie w Gorzowie.
Chociaż prace rozpoczęły się po długim czasie, w końcu nadeszła pora na realizację projektu. W piątkowy poranek zaczęto montować dodatkowe słupy na drogach prowadzących do ronda Santockiego – od strony Mostu Lubuskiego i ulicy Podmiejskiej oraz na obu wjazdach z ulicy Warszawskiej. Na tych słupach wkrótce zostaną zamontowane kamery, które będą rejestrować wszelkie wykroczenia. Każdy sygnalizator będzie wyposażony w tyle kamer, ile jest pasów ruchu – na przykład na wjeździe od strony ulicy Podmiejskiej znajdą się trzy kamery.
Według naszych źródeł, montaż kamer powinien zakończyć się jeszcze w lipcu, ale to nie oznacza, że od razu zaczną one funkcjonować. Na rondzie Santockim ze względu na prowadzone prace remontowe sygnalizacja świetlna jest obecnie wyłączona i działa tylko światło ostrzegawcze. Odbudowa systemu sygnalizacji świetlnej na tym rondzie nie będzie możliwa dopóki nie zakończy się ruch przy zjeździe z Mostu Staromiejskiego.
Fotoradar na światłach działa na podstawie detekcji wideo i jest zamontowany zarówno przed, jak i na sygnalizatorze. Kamera poglądowa rozpoznaje pozycję świateł sygnalizatora i rejestruje całe zdarzenie, śledząc pojazd. Sprawdza, czy zaświeciło się czerwone światło, a następnie rejestruje tył samochodu, jeśli pojazd przekroczy wirtualną linię zatrzymania. Kamera pomiarowa jest uruchamiana po aktywacji kamery poglądowej i ma za zadanie zarejestrować twarz kierowcy oraz przednie tablice rejestracyjne pojazdu, umożliwiając pełną identyfikację pojazdu. Zdjęcia z kamer są wysyłane do centrali, gdzie funkcjonariusz sprawdza, czy doszło do naruszenia przepisów ruchu drogowego.
Jarzmo kary za przejechanie skrzyżowania na czerwonym świetle to grzywna w wysokości 500 zł oraz 15 punktów karnych.