Rewitalizacja trasy Gorzów Wlkp. – Międzychód: Pociągi wracają po 30 latach!

Ważny krok w stronę modernizacji polskiej kolei został podjęty dzięki podpisaniu umowy o wartości blisko 20 milionów złotych. Projekt ten ma na celu rewitalizację linii kolejowych pomiędzy Gorzowem Wielkopolskim a Międzychodem. Dzięki tej inwestycji, po trzech dekadach, pociągi ponownie zaczną kursować na tej trasie. Inwestycja jest częścią większego przedsięwzięcia, które obejmuje także odcinek Szamotuły – Międzychód, tworząc nowy ciąg kolejowy łączący Poznań z Gorzowem Wielkopolskim w ramach programu „Kolej Plus”.
Nowoczesna infrastruktura dla szybszych podróży
Plany rewitalizacji zakładają dostosowanie trzech linii kolejowych: Gorzów Wielkopolski – Skwierzyna (nr 367), Skwierzyna – Międzychód (nr 363) oraz Szamotuły – Międzychód (nr 368) do wyższych standardów technicznych. Docelowo trasy te zostaną zelektryfikowane i przystosowane do prędkości 160 km/h, co znacząco przewyższa pierwotnie planowaną prędkość. Takie działania mają na celu usprawnienie połączeń kolejowych między Poznaniem a Gorzowem Wielkopolskim, oferując podróżnym szybsze i bardziej komfortowe przejazdy.
Znacząca poprawa czasu przejazdu
Po zakończeniu modernizacji najszybsze pociągi będą pokonywać trasę z przystankami w Szamotułach, Sierakowie, Międzychodzie i Skwierzynie w zaledwie 78 minut. Dla porównania, składy regionalne będą potrzebować na to około 120 minut. Na odcinku Międzychód – Gorzów Wielkopolski czas przejazdu wyniesie odpowiednio 31 i 57 minut, co stanowi dużą poprawę w stosunku do przeszłości, kiedy przejazd ten zajmował od 1,5 do nawet 2,5 godziny.
Projektowanie tras w toku
Obecnie trwają prace nad dokumentacją dla wielkopolskiego odcinka trasy, a wkrótce rozpoczną się przygotowania dla części lubuskiej. Inwestycje te mają na celu poprawę parametrów technicznych, aby jak najlepiej służyły podróżnym. Jak podkreśla Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, inwestycje te mają na celu nie tylko zwiększenie prędkości, ale także zapewnienie niezawodnych i komfortowych przejazdów.
Szczegóły przebudowy infrastruktury
Dokumentacja projektowa obejmie szczegółowe plany modernizacji linii Skwierzyna – Międzychód, która nie była używana od 1995 roku. Około 30-kilometrowy odcinek będzie przebudowany, a także wyposażony w nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym. Podobne działania zostaną podjęte na innych odcinkach, m.in. Skwierzyna – Gorzów Wielkopolski oraz Gorzów Wielkopolski Wieprzyce – Gorzów Wielkopolski Strefa Ekonomiczna.
Kompleksowe podejście do modernizacji kolei
Aby projekt spełnił oczekiwania podróżnych, konieczne było wprowadzenie zmian do pierwotnych założeń, co pozwoliło na uwzględnienie lepszych parametrów technicznych. Paweł Pleśniar z PKP Polskie Linie Kolejowe podkreśla, że celem jest zapewnienie sprawnych połączeń zarówno na szczeblu regionalnym, jak i międzywojewódzkim. W przyszłości podróżni będą mogli korzystać z nowoczesnych pociągów elektrycznych na trasie Poznań – Gorzów Wielkopolski.
Ułatwienia dla podróżnych
Aby zwiększyć dostępność kolei, planowane jest stworzenie nowych peronów na trasie Gorzów Wielkopolski – Międzychód. Pociągi będą zatrzymywać się w takich miejscowościach jak Wierzbno, Rokitno, Goraj czy Przytoczna. Nowe przystanki, takie jak Gorzów Wielkopolski Zachód oraz Gorzów Wielkopolski Zakanale, poprawią dostęp do kolei. Wszystkie perony będą wyposażone w niezbędne udogodnienia, takie jak wiaty, ławki i oznakowanie dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością.
Realizacja projektu i jego potencjał
Konsorcjum Infra – Centrum Doradztwa Sp. z o.o. oraz RDK Projekt Sp. z o.o. zostało wybrane do przygotowania dokumentacji dla projektu „Prace na linii nr 363 na odcinku Skwierzyna – Międzychód” o wartości blisko 20 mln zł. Dokumentacja ma być gotowa do pierwszego kwartału 2028 roku, co umożliwi ogłoszenie przetargu na wykonawcę prac budowlanych.
Rewitalizacja także w województwie lubuskim
Dzięki programowi „Kolej Plus”, połączenia kolejowe zostaną przywrócone również między Lubskiem a Bieniowem. Trasa ta zostanie dostosowana do przejazdów pociągów spalinowych z prędkością do 120 km/h, co umożliwi uruchomienie bezpośrednich połączeń z Lubska do Zielonej Góry. Projekt przewiduje zakończenie prac do końca 2028 roku.
Nowe perony w miejscowościach takich jak Lubsko i Jasień zapewnią komfortową obsługę podróżnych. Wszystkie te inwestycje stanowią istotny krok ku nowoczesnej i funkcjonalnej infrastrukturze kolejowej w Polsce.