Pociągi wracają po 30 latach! Przełomowa modernizacja linii kolejowej w Gorzowie Wielkopolskim

Pociągi wracają po 30 latach! Przełomowa modernizacja linii kolejowej w Gorzowie Wielkopolskim

W Gorzowie Wielkopolskim, na dworcu kolejowym, miało miejsce podpisanie istotnej umowy przez samorząd województwa lubuskiego oraz PKP Polskie Linie Kolejowe. Porozumienie dotyczy projektowania modernizacji linii kolejowej nr 363, co ma na celu skrócenie czasu podróży pomiędzy Gorzowem Wielkopolskim a Poznaniem.

Finansowanie inwestycji

Całkowity koszt przebudowy kluczowej linii kolejowej szacowany jest na 328,3 milionów złotych. Projekt realizowany jest w ramach programu Kolej Plus, a wkład własny województwa lubuskiego wynosi 49,1 miliona złotych, co stanowi 15% całkowitych wydatków. Społeczność lokalna z północnej części województwa, w tym miasto Gorzów Wlkp., powiat gorzowski, międzyrzecki i międzychodzki oraz gminy takie jak Międzychód, Skwierzyna, Przytoczna i Deszczno, przyczynią się do pokrycia połowy tego wkładu.

Planowane prace modernizacyjne

Modernizacja obejmować będzie około 30 kilometrów trasy kolejowej, umożliwiając pociągom rozwijanie prędkości do 160 km/h. Inwestycja przewiduje także budowę nowych przystanków oraz remont istniejących. Co więcej, linia zostanie przygotowana pod przyszłą elektryfikację, co jest istotnym krokiem w kierunku nowoczesnej infrastruktury kolejowej.

Rozwój połączeń kolejowych

W trakcie wydarzenia wiceminister infrastruktury, Piotr Malepszak, ogłosił, że oferta połączeń na zmodernizowanej trasie będzie bardziej zróżnicowana niż początkowo planowano. Docelowo, do 2028 roku, planowane jest uzyskanie wszelkich niezbędnych pozwoleń na budowę, co otworzy drogę do właściwych prac budowlanych.

Wojewoda lubuski Marek Cebula podkreślił znaczenie tej inwestycji dla regionu, zwracając uwagę na problem wykluczenia komunikacyjnego w okolicach Gorzowa. Wyraził nadzieję, że po zakończeniu projektu obie stolice województwa będą doskonale skomunikowane z resztą kraju i Europy.

Kolejowe połączenie stolic

Podczas spotkania podpisano również umowę na stworzenie dokumentacji dla tzw. magistrali zachodniej, która ma połączyć Gorzów Wlkp. z Zieloną Górą. Planowane działania obejmują modernizację i elektryfikację istniejących linii kolejowych oraz budowę nowych odcinków, pozwalających na jazdę z prędkością do 160 km/h, a miejscami nawet 200 km/h.

Zwiększanie szybkości połączeń

Minister Malepszak poinformował także, że wkrótce, wraz z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy, Gorzów i Poznań zostaną połączone dziesięcioma szybkimi połączeniami kolejowymi. Czas podróży ma wynosić około 90 minut, co jest znaczącym usprawnieniem.

Nowa oferta połączeń z Gorzowa planowana jest na rok 2027 i obejmuje kierunki takie jak Trójmiasto, Toruń i Bydgoszcz. Dzięki zwiększeniu prędkości pociągów o 100 km/h, czas podróży zostanie znacznie skrócony, oferując pasażerom zupełnie nową jakość usług.