Intercity z Łomży do Warszawy i Trójmiasta już w 2026 roku!

Jeszcze do niedawna planowano, że pociągi Intercity z Łomży do Warszawy ruszą w trasę dopiero na początku 2027 roku. Teraz jednak wiadomo, że ten termin przyspieszył na 2026 rok. To istotne wydarzenie dla regionu, który przez ostatnie trzy dekady pozostawał odcięty od dalekobieżnych połączeń kolejowych. Co więcej, rząd zapowiedział również uruchomienie połączenia z Trójmiastem, rozpoczynającego się w Śniadowie.
Nowa trasa przez Śniadowo i Ostrołękę
Pociągi do stolicy będą kursować przez Śniadowo i Ostrołękę, a ich uruchomienie planowane jest na 2026 rok. Warto jednak zauważyć, że będą to składy napędzane silnikami spalinowymi, a nie hybrydowe, jak początkowo zakładano.
Powrót po latach
Minister infrastruktury, Dariusz Klimczak, podczas konferencji „Kolej dla lokalnych społeczności” podkreślił, że to przełomowy moment. Po wielu latach przerwy pociągi powrócą do miejsc, które zostały zapomniane przez kolej nawet na 40 lat.
Rozszerzenie połączeń do Trójmiasta
Śniadowo znajdzie się również na trasie pociągów jadących z Białegostoku przez Ostrołękę i Olsztyn aż do Gdyni. Dzięki temu mieszkańcy regionu zyskają wygodne połączenie z Trójmiastem i całym Pomorzem.
Nowe możliwości dla milionów pasażerów
Według szacunków PKP Intercity, dzięki realizacji tego projektu, dostęp do dalekobieżnych połączeń zyska około 3,5 miliona Polaków. Co więcej, 440 tysięcy mieszkańców mniejszych miast po raz pierwszy od dekad będzie miało możliwość korzystania z pociągów Intercity w swojej miejscowości.
Planowane trasy i składy
Nowe połączenia obsłuży 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych oraz 22 składy spalinowe. Przewidziane trasy obejmują m.in.:
- Warszawa – Łomża przez Wyszków, Ostrołękę i Śniadowo;
- Białystok – Gdynia przez Olsztyn, Szczytno, Chorzele i Śniadowo;
- Kraków – Gdynia przez Katowice, Tarnowskie Góry i Łódź;
- Warszawa – Białystok przez Siemiatycze i Hajnówkę;
- Kraków – Hrubieszów przez Mielec i Zamość;
- Warszawa – Hrubieszów przez Radzyń Podlaski i Lubartów;
- Gdynia – Kostrzyn przez Chojnice i Piłę;
- Poznań – Kostrzyn przez Krzyż i Gorzów Wielkopolski;
- Kraków – Zagórz przez Gorlice i Krosno;
- Kraków – Jelenia Góra przez Nysę i Świdnicę;
- Warszawa – Gdynia przez Sierpc i Grudziądz;
- Gdynia – Szczecin przez Chojnice i Szczecinek.
Korzyści dla podróżnych
Nowy rozkład jazdy oznacza dla podróżnych znacznie łatwiejszy dostęp do kolei, co przekłada się na poprawę jakości życia wielu mieszkańców Polski. To także szansa na rozwój lokalnych społeczności dzięki lepszej komunikacji.