„Zabytkowa 'Babcia’ wraca na tory: Koleje Mazowieckie ogłaszają przetarg na naprawę”

Zapowiedź powrotu najstarszego EZT na tory
Koleje Mazowieckie ogłosiły plan przywrócenia do użytku najstarszego składu elektrycznego zespołu trakcyjnego (EZT) w Polsce. Zabytkowy EN57-038, znany ze swojego historycznego malowania, przejdzie modernizację, aby poprawić komfort podróży. Przetarg na przeprowadzenie tej naprawy został już ogłoszony, a zainteresowani mogą składać swoje oferty do 20 października. W ramach prac przewidziano zarówno gruntowne naprawy, jak i unowocześnienie wyposażenia, w tym montaż toalety próżniowej oraz systemu monitoringu.
Wymagania i terminy dla wykonawców
Prace muszą zostać zakończone w ciągu 180 dni od momentu dostarczenia pojazdu do naprawy, co powinno nastąpić nie później niż 30 dni po podpisaniu umowy. Wykonawcy muszą spełniać określone wymagania finansowe, posiadając zdolność kredytową lub środki finansowe na poziomie co najmniej miliona złotych. Dodatkowo, oczekuje się doświadczenia w postaci przynajmniej jednej wykonanej naprawy głównej EZT w ciągu ostatnich pięciu lat. Konieczne jest również wniesienie wadium wynoszącego 979 tysięcy złotych.
Kryteria oceny ofert
Wybór wykonawcy będzie opierał się przede wszystkim na cenie brutto, która stanowi 80% kryterium oceny. Pozostałe 20% to długość gwarancji jakości (10%), która powinna wynosić minimum 19 miesięcy, oraz termin realizacji naprawy (10%). Skrócenie czasu realizacji do 150 dni lub mniej będzie szczególnie wysoko oceniane. Oferty będą ważne do 17 stycznia przyszłego roku, ale Koleje Mazowieckie nie ujawniają budżetu przeznaczonego na to przedsięwzięcie.
Historia i znaczenie EN57-038
EN57-038 to pojazd z bogatą przeszłością, wyprodukowany w 1963 roku. Jego część pochodzi nawet z roku 1962, gdyż po pożarze w 2005 roku, jeden z członów został wymieniony na starszy element z EN57-017. Tego samego roku jednostka trafiła do Kolei Mazowieckich po przejęciu od PKP Przewozy Regionalne. W 2021 roku podjęto decyzję o przywróceniu jej historycznego wyglądu, a prace te zakończono w ZNTK Mińsk Mazowiecki, nadając jej charakterystyczne żółto-niebieskie barwy.
Aktualny stan i przyszłość
Od 2022 roku zabytkowy EZT kursował na trasach Mazowsza, szczególnie między Tłuszczem a Ostrołęką, aż do lata bieżącego roku. W najbliższym czasie, po zakończeniu planowanych prac, skład ten ma ponownie pojawić się na torach, łącząc tradycję z nowoczesnością i oferując pasażerom podróż w komfortowych warunkach.