Nowe połączenia kolejowe łączą Poznań z Gorzowem Wielkopolskim w ramach Kolei Plus

Nowe połączenia kolejowe łączą Poznań z Gorzowem Wielkopolskim w ramach Kolei Plus

W ramach ambitnego programu „Kolej Plus”, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podjęły się rewitalizacji kluczowej linii kolejowej na trasie Gorzów Wielkopolski – Międzychód. To działanie ma na celu stworzenie nowego połączenia między Poznaniem a Gorzowem Wielkopolskim, co stanie się możliwe dzięki reaktywacji linii Szamotuły – Międzychód. Inwestycja wpisuje się w szerszy plan rozwoju infrastruktury kolejowej w regionie, choć linia nr 203 Kostrzyn – Gorzów – Krzyż wymaga modernizacji i elektryfikacji, co nie było od początku uwzględnione w ramach programu.

Wyzwania i perspektywy rozwoju

Program „Kolej Plus” skupia się na połączeniach pasażerskich dla miast powyżej 10 tys. mieszkańców, które do tej pory nie miały dostępu do sieci kolejowej. Dlatego lokalne władze, wspierane przez Marszałka Województwa, postanowiły zgłosić projekt reaktywacji połączenia Gorzowa z Poznaniem przez Międzychód. Oczekuje się, że inwestycja przyspieszy komunikację z głównymi ośrodkami Wielkopolski i stanie się alternatywą dla istniejących tras.

Techniczne aspekty modernizacji

Ulepszenia techniczne są kluczowym elementem projektu. Dzięki współpracy z Marszałkiem Województwa Wielkopolskiego i PKP PLK, ustalono modyfikacje, takie jak zwiększenie prędkości pociągów do 160 km/h oraz opracowanie projektu elektryfikacji. Przewidywane prace obejmują przygotowanie fundamentów pod przyszłą sieć trakcyjną, co umożliwi elektryfikację bez zakłócania istniejącego ruchu kolejowego.

Planowanie i harmonogram realizacji

Formalność podpisania umowy na projektowanie nowoczesnych parametrów linii na odcinku Gorzów – Skwierzyna – Międzychód – Szamotuły – Poznań to kluczowy krok na drodze do realizacji projektu. Harmonogram zakłada uzyskanie pozwolenia na budowę do 2028 roku, a następnie rozpoczęcie prac budowlanych. Ta inicjatywa jest postrzegana jako znaczący krok naprzód dla regionu, podnosząc jego atrakcyjność gospodarczą i poprawiając dostępność komunikacyjną.

Rozszerzenie i nowe możliwości

Projekt zakłada również budowę nowych przystanków, takich jak Gorzów Wielkopolski Zachód i Gorzów Wielkopolski Strefa Ekonomiczna, co przyczyni się do lepszego skomunikowania miasta. Dodatkowo, włączenie do inwestycji linii kolejowej nr 367 skróci dystans do Zielonej Góry, a realizacja tego przedsięwzięcia zmniejszy odległość do pełnej elektryfikacji trasy między stolicami województw do około 40 km.

Rozwój infrastruktury miejskiej

Rewitalizacja linii kolejowej nr 415, o co miasto zabiegało od lat, również zostanie zrealizowana w ramach projektu. Linia ta obsłuży dynamicznie rozwijającą się strefę ekonomiczną w Gorzowie Wlkp. Ponadto, porozumienie dotyczące przygotowania dokumentacji dla tzw. Magistrali Zachodniej ma wzmocnić sieć komunikacyjną Gorzowa z innymi miastami regionu, tworząc szybkie połączenie między stolicami województwa lubuskiego.

Konsultacje i przyszłe korzyści

Proces inwestycyjny będzie uwzględniał szczegółowe analizy techniczno-ekonomiczne, w które zaangażowane zostaną lokalne samorządy i eksperci. Projekt będzie konsultowany z mieszkańcami, aby zapewnić jego najwyższą jakość. Pomimo że pełne efekty tych działań będą widoczne za kilka lat, już niedługo poprawi się oferta przewozowa dzięki nowemu rozkładowi jazdy. Od grudnia mieszkańcy Gorzowa będą mogli korzystać z 10 szybkich kursów do Poznania, co stanowi zupełnie nową jakość w regionalnej komunikacji kolejowej.