Gorzów stawia na elektryfikację kolei: kluczowe połączenia w modernizacji!

Od kilku lat Gorzów Wielkopolski aktywnie działa na rzecz unowocześnienia infrastruktury kolejowej. Chociaż to PKP odpowiada za modernizację sieci, lokalne władze intensywnie współpracują z PKP PLK i województwem lubuskim, aby zapewnić mieszkańcom lepszą jakość podróży. Dzięki wspólnym wysiłkom udało się uwzględnić w planach inwestycyjnych elektryfikację kluczowych tras kolejowych łączących miasto z resztą regionu.
Współpraca z PKP PLK
Jednym z priorytetowych projektów jest modernizacja linii kolejowej nr 203, przebiegającej przez Krzyż, Gorzów i Kostrzyn. Miejscowe władze aktywnie uczestniczyły w konsultacjach, zgłaszając swoje uwagi i postulaty dotyczące konieczności elektryfikacji tej trasy. Podobnie zaangażowanie widać w przypadku połączenia Gorzowa z Międzychodem i Poznaniem, gdzie początkowo planowano modernizację bez elektryfikacji i z ograniczoną prędkością. Ostatecznie, dzięki negocjacjom, projekt przewiduje zwiększenie prędkości do 160 km/h oraz elektryfikację.
Etapy realizacji projektu
Prace nad unowocześnieniem torów będą przebiegać w kilku etapach. W pierwszej fazie realizowane będą prace związane z modernizacją torowiska oraz przygotowaniem projektu elektryfikacji. Kolejny etap to już faktyczna elektryfikacja, którą PKP PLK przeprowadzi jako osobne przedsięwzięcie. Ważnym elementem tego projektu jest budowa tzw. łącznic kostrzyńskich, które mają połączyć różne poziomy stacji w Kostrzynie nad Odrą, co znacząco usprawni ruch pociągów.
Nowe możliwości transportowe
Zrealizowanie tych inwestycji otworzy nowe możliwości dla połączeń regionalnych i międzywojewódzkich. Planowane jest uruchomienie dodatkowej trasy, która połączy Gorzów ze Skwierzyną, Międzychodem i Poznaniem, a także stanie się częścią linii komunikacyjnej Szczecin – Poznań. Dzięki temu mieszkańcy zyskają nie tylko szybszy, ale i bardziej komfortowy dostęp do innych ważnych ośrodków miejskich.
Finansowanie inwestycji
Projekty te realizowane będą w ramach programu Kolej +, który przewiduje sfinansowanie 85% kosztów przez państwo za pośrednictwem PKP Polskie Linie Kolejowe. Resztę środków pokryją lokalne samorządy, w tym województwo lubuskie oraz powiaty i gminy leżące na trasie planowanych inwestycji. Wspólne finansowanie ma na celu przyspieszenie realizacji projektów i ich ukończenie z korzyścią dla mieszkańców regionu.
Stały dialog z partnerami
Proces elektryfikacji tras jest stale omawiany z przedstawicielami województwa oraz okolicznych gmin. Gorzów Wielkopolski pozostaje w bliskim kontakcie z PKP PLK, monitorując postępy prac i współpracując przy rozwiązywaniu ewentualnych problemów. Dzięki tej intensywnej współpracy możliwe jest efektywne wdrażanie zmian, które przyniosą korzyści zarówno pasażerom, jak i gospodarce regionu.